Spis fisk mindst en gang om ugen for at beskytte dit syn

0 comments

in Kost og diæt

Ved at spise fisk mindst én gang om ugen kan du nedsætte synsforringelsen grundet alderdom. Age-related macular degeneration (AMD) er hovedårsagen til blindhed og dårligt syn hos voksne mennesker i den vestlige verden og Ifølge American Journal of Clinical Nutrition, den 3. største årsag til blindhed set med globale øjne.

London School of Hygiene & Tropical Medicine undersøgte sammen med en gruppe forskere med herkomst fra syv forskellige Europæiske lande, sammenhængen mellem omega 3 fedtsyrer og AMD. Deltagerne blev opdelt i to grupper, en test gruppe og en kontrolgruppe. Man sørgede for at omega 3 fedtyrene docosahexaenoicacid (DHA) og eicosapentaenoic acid (EPA) indgik i testgruppens kost via fedtrig fisk, modsat kontrol gruppen hvor der ikke var en direkte kilde til omega 3 fedtsyrer. Deltagere i testgruppen fik fisk mindst én gang om ugen, nogle mere end andre.

Resultatet understregede vigtigheden af fisk som omega 3 kilde. Test gruppen havde 50% mindre chance for at have AMD og man fandt en sammenhæng mellem AMD og de to primære omega 3 fedtsyrer DHA og EPA. Det viste sig at hvis kosten havde et indhold af DHA og EPA på 300mg/dag eller derover, ville chancen for at få AMD reduceres med 70%!

Wellnews råder til at du spiser 85g laks, tun eller makrel to gange om ugen (det svarer til ca. 500 mg DHA og EPA om dagen!).

Undersøgelsen viste yderligere at indtagelse af fedtfattig hvidt fisk ikke havde den positive fordel som beskrevet ovenfor. Bemærk venligst at undersøgelsen er baseret på omega 3 indhold fra rigtig fisk og ikke kosttilskud.

Kilder:

London School of Hygiene & Tropical Medicine
American Journal of Clinical Nutrition

Leave a Comment

Previous post:

Next post: